“Wat fijn dat je er bent”

Positive Behaviour Support (PBS) noemen we dat. Met die aanpak zorgen we voor een positieve, sociale en veilige school. Die sfeer creëren we samen, met het hele team. Kinderen die positief gedrag laten zien, stimuleren we. We geven ze complimenten. Zo vergroten we hun gevoel van eigenwaarde. En zorgen we ervoor dat de relatie tussen leerlingen onderling en de leerkrachten goed is.

De school als oefenplek

Op school mag je oefenen voor hoe het straks in de wereld gaat. Dat is de basis voor Positive Behaviour Support. We doen bijvoorbeeld voor hoe het niét moet tijdens een gymles. Dan komen we stampend binnen met veel lawaai en gooien we een schoen door de lucht. Daarna doen we voor het wél moet. Dat bespreken we samen, daar maken we afspraken over en daarna doen leerlingen het na. Zo snappen ze beter waarom we afspraken met elkaar maken.

Vertrouwen

Belangrijk op De Regenboog: vertrouwen. Dat creëren we door positief gedrag te belonen. Daarbij gaan we uit van vier complimenten op één corrigerende opmerking. Na positieve feedback en vertrouwen kun je makkelijker zeggen: ik zag dat je net duwde in de gang. Ik wil graag dat je dat anders doet. Zo zorgen we ervoor dat ongewenst gedrag (pesten) zo min mogelijk voorkomt op school.

Samen pauze houden

Dingen die goed werken, leggen we vast. Zo hebben we gemerkt dat onze leerlingen en leerkrachten het fijn vinden om samen pauze te houden. Even lunchen, een frisse neus halen en samen spelen of kletsen op het schoolplein. Leuk, praktisch en positief.